×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اجرای سوگواره یاس نبوی در ۳۵ بقعه شاخص قم

همزمان با فرا رسیدن فاطمیه دوم و ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرای مرضیه(سلام الله علیها)، مراسم عزاداری در چارچوب سوگواره یاس نبوی به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه، و با محوریت بقاع متبرکه شاخص استان قم اجرایی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءالله جباری معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به این موضوع اظهار کرد: از جمله این بقاع، حرم مطهر امامزاده ابواحمد(ع) است که میزبان عزاداران فاطمی در سه شب سوگواره یاس نبوی است که مراسم مذکور بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء طی روزهای چهارم تا ششم دی ماه امسال برگزار خواهد شد؛ این مراسم شامل سخنرانی اساتید حوزوی، مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت و اطعام عزاداران است.

وی افزود: در حاشیه این مراسم، خیمه معرفت با چندین غرفه و ایستگاه صلواتی هم در جوار بقعه متبرکه برپا خواهد شود و محور اصلی منبر هر سه شب، جهاد تبیین فاطمی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: برگزاری ۳ ویژه برنامه دانش‌آموزی فاطمی در بقعه علی بن بابویه هم در دستور کار بوده که با محوریت مرکز افق مزار شیخان در بقعه علی بن بابویه قمی برگزار شده یا برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: دسته عزاداری و اجتماع بزرگ نوگلان فاطمی، دانش‌آموزان دبستانی استان قم، با مشارکت و همکاری رواق کودک حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مرکز افق امامزاده ناصرالدین(ع) و همچنین اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان قم، با محوریت بقعه متبرکه علی بن بابویه قمی تدارک دیده شده بود که یکشنبه چهارم دی ماه و از ساعت ۱۰ حرکت خود را از مقابل آستان مقدس امامزاده ناصرالدین(ع) و مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز کرد و پایان حرکت هم شبستان امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده بود.

جباری اضافه کرد: علاوه بر این ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی همراه با دسته عزاداری دانش آموزی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، روز دوشنبه ششم دی ماه و از ساعت ۱۱ با حضور دانش آموزان متوسطه دوم دبیرستان ماندگار دین و دانش و مرثیه‌سرایی ستایشگران نوجوان در بقعه مطهر علی بن بابویه قمی(ره) برپا شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه سومین ویژه برنامه نیز در شام غریبان حضرت زهرا (سلام الله علیها) تدارک دیده شده است که با تلاوت آیات کلام وحی توسط قاریان ممتاز نوجوان استان قم شروع می‌شود و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین کیانی‌نیا سخنرانی می‌کند.

وی تصریح کرد: اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قم، هیئت انصارالمهدی، فراگیران و ستایشگران نوجوان مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر حضرت معصومه(س)، خادمیاران، قرآن آموزان و ستایشگران نوجوان فعال در مرکز افق بقعه علی بن بابویه قمی(ره) همراه با خانواده در این برنامه حضور خواهند داشت.

جباری با اشاره به برگزاری سه شب مجلس عزای فاطمی هیئت رزمندگان در حرم علی بن جعفر(ع) هم عنوان کرد: به مناسبت ایام فاطمیه و همچنین گرامیداشت شهدای گردان یا زهرا، ویژه برنامه‌ای در سه شب و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی واعظ در این مکان مقدس برپا خواهد بود؛ مداحان سه شب برگزاری مراسم نیز به ترتیب حاج رضا ایزدی، حاج سید مهدی میرداماد و حاج سید رضا تحویلدار هستند. این ویژه برنامه از یکشنبه چهارم دی ماه تدارک دیده شده و هر سه شب ساعت ۱۹:۳۰ آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: علاوه بر این‌ها، مرکز افق امامزاده سیدمعصوم(ع)، برنامه‌های مختلفی را به مناسبت ایام فاطمیه تدارک دیده است؛ مراسم عزاداری از اذان ظهر روز شهادت حضرت زهرا(س) با سخنرانیی حجت‌الاسلام یوسفلو آغاز می‌شود و در ادامه کربلایی بهنام عابدینی به مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

وی افزود: از ساعت ۱۴ همان روز هم، اجتماع مردمی تشییع شهید گمنام از حرم امامزاده سید معصوم(ع) به سمت مجتمع نور شکل می‌گیرد و ساعت ۱۶ هم آیین تشییع نمادین تابوت حضرت صدیقه طاهره(س) برگزار می‌شود؛ مراسم دیگری هم با عنوان شام غریبان شهادت حضرت زهرا(س)، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء روز سه‌شنبه ششم دی ماه در این بقعه متبرکه تدارک دیده شده است.

جباری با بیان اینکه نمایشگاهی هم با عنوان بصیرت و مقاومت فاطمی در دو بخش شامل نمایش سایه از واقعه شهادت حضرت زهرا(س) و همچنین پوسترهای شهدای مقاومت و مسائل روز همراه با پرسش و پاسخ و غرفه کودک و نوجوان، طی ایام فاطمیه در جوار آستان مقدس امامزاده سید معصوم(ع) برپا شده است گفت: غرفه مشاوره دینی ویژه دختران و مادران با محوریت سبک زندگی و سواد رسانه‌ای هم از ساعت ۱۷تا ۲۱ در قالب این نمایشگاه برقرار خواهد بود.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: سوگواره یاس نبوی، صبح روز شهادت حضرت زهرا(س) به میزبانی حرم مطهر پنج امامزاده قم برگزار خواهد شد؛ بر این اساس مراسم مذکور در قالب سوگواره یاس نبوی، سه‌شنبه همزمان با سالروز شهادت از ساعت ۱۰:۳۰ در این بقعه متبرکه آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین کوماسیون خواهد بود و برادر رجبی هم به مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت می‌پردازد.

جباری از برپایی ایستگاه صلواتی فاطمی در جوار حرم امامزاده سید علی(ع) در روز دوشنبه پنجم دی ماه خبر داد و افزود: این ایستگاه صلواتی دوشنبه پنجم دی ماه و از ساعت ۱۶:۳۰ فعالیت خود را آغاز کرده و تا شام شهادت حضرت زهرا(س) به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، در حرم فرزند بلافصل امام جواد(ع) حضرت موسی مبرقع(ع) تدارک دیده شده است؛ این ویژه برنامه از یکشنبه چهارم دی ماه به مدت پنج شب ادامه دارد و شامل سخنرانی و مداحی خواهد بود و کربلایی حمید شهبازی از مداحان مشهور استان قم، در این پنج شب به ذکر مصیبت و مرثیه‌خوانی می‌پردازد.

وی به گردهمایی فاطمیون در حرم حضرت زینب خاتون(س) کهک اشاره و ابراز کرد: سوگواره یاس نبوی با برپایی ویژه برنامه عزاداری شهادت حضرت زهرا(س)، سه‌شنبه شب ۶ دی ماه در حرم امامزاده زینب خاتون(س) کهک برگزار می‌شد.

جباری تصریح کرد: قرار است مراسم سوگواری همزمان با روز سه‌شنبه ششم دی ماه از ساعت ۱۸:۳۰ در این مکان مقدس آغاز شود؛ سخنران مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین صبوری فیروزآبادی است و حاج جواد برزگر از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز به مداحی و مرثیه‌سرایی می‌پردازد.

معاون فرهنگی اوقاف قم همچنین از فعالیت ۵۷ مبلغ اوقاف در مدارس قم طی ایام فاطمیه هم خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت تبیین و پاسخگویی به سوالات و شبهات نسل فردا، طرح اعزام مبلغان روحانی متخصص به مدارس دخترانه و پسرانه استان اجرایی شده است.

وی افزود: ۷۰ نفر از روحانیون مبلغ سازمان اوقاف که دوره‌های آموزشی لازم را در مورد مخاطبان کودک و نوجوان دیده‌اند برای این منظور سازمان‌دهی شده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه فاطمیه دوم با ایام امتحانات و تعطیلی مدارس متوسطه اول و دوم همزمان شده است گفت: بر این اساس فقط ۲۷ نفر از مبلغان که دوره‌های آموزشی ویژه کودکان را دیده‌اند، به مدارس ابتدایی اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: این ۲۷ نفر دارای پرونده و حکم تبلیغی بوده و علاوه بر این ۳۰ نفر دیگر از مبلغان روحانی هم به صورت افتخاری و تبرعی، با اوقاف همکاری دارند که در مجموع ۵۷ نفر در ۵۷ مدرسه حضور یافته‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights