×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
انجام ۶۲۷ بازرسی از واحدهای اقامتی/ارائه خدمات جانبی به زائران از اهمیت بالایی برخوردار است

وی با ذکر اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۶۲۷ مورد بازرسی با نتایج ثبتی مشخص انجام‌شده گفت: ۱۱۲ اخطار بهداشتی و ۳۰ مورد اخطارهای تعزیراتی نیز به متخلفان داده شد.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم اضافه کرد: ۲۵ واحد اقامتی، پذیرایی و رستوران‌ نیز پلمپ و غیرفعال، و پرونده آن‌ها به مراجع قضایی انتقال یافت.

وی در ادامه یادآور شد: این آمار قابل‌مقایسه با دوره تعطیلی که به‌واسطه شیوع بیماری کرونا وجود داشت، نیست و ما در حوزه بهداشت، ایمنی و مسائل مختلف در خصوص قیمت‌گذاری، فضای بهتری را نسبت به روزهای آغازین پس از پایان کرونا شاهد هستیم.

مقیمی بیان داشت: سودآوری که به جهت فعالیت‌های اقتصادی ایجادشده، فضای خوبی را برای واحدهای اقامتی فراهم کرده و الان می‌توانند خدمات بهتری را ارائه دهند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چه تعداد زائر و مسافر و یا خودرو وارد شهر قم شده خاطرنشان کرد: مبنای ثبت ورود زائر به استان دوربین‌های تردد شمار موجود در ابتدای اتوبان‌ها و دوربین‌هایی که ورودی شهری را از گذری‌های استان تفکیک می‌کند، است.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم ادامه داد: حدود ۲۷ میلیون و ۷۰۰ دستگاه خودرو در مجموع به شهر و استان وارد شده‌اند که از این میان خودروهای با پلاک‌ غیربومی و غیرتکراری که بیش از چهار ساعت در استان آمدوشد داشتند، حدود پنج میلیون و ۸۶۸ هزار دستگاه است.

وی افزود: با فرض چهار سرنشین در هر وسیله نقلیه، حدود ۲۳ میلیون و ۴۶۰ هزار زائر وارد شهر قم شده، که با احتساب ۳۰۰ هزارنفری که از طریق خطوط ریلی به استان وارد شدند، حدود ۱۹ درصد بیش از یک روز اقامت داشتند.

مقیمی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن قم در تقاطع‌های ۱۷ استان، زائران ایرانی و غیر ایرانی در مسیر عبورشان به این استان، به زیارت حضرت معصومه (س) مشرف می‌شوند، ازاین‌رو تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز جهت ماندگاری و اقامت بیشتر زائر، مستلزم توجه بیشتری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین سه عامل مؤثر برای ماندگاری زائر در استان را موردتوجه قرار داد و گفت: نخستین عامل ایجاد مراکز اقامتی و زیرساخت‌های ضروری زائران برای مباحث گردشگری و اقامت است که با توجه به کم بودن این مراکز، بعضاً در مناسبت‌ها و پیک‌های ترافیکی جمعیتی، با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستیم که البته تا حدودی بر اساس نرخ‌نامه‌ها طبیعی است و بیشتر از آن تخلف به شمار می‌آید.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم ادامه داد: افزایش واحدهای اقامتی همچنین خانه مسافرها، حسینیه‌ها و زائرسراها که با توجه به سطح درآمدی، نیازمندی و توانمندی اقشار مختلف باید خدمات بدهند، نیز تأثیر بسزایی در ماندگاری زائران دارد.

مقیمی اظهار کرد: ارائه خدمات جانبی به زائران در حوزه‌های گوناگون تفریحی، سرگرمی، بازار و خرید و خیلی از اقدام‌های محتوایی که به‌ویژه در حوزه امامزادگان واجب‌التعظیم و مجموعه‌های فعال سطح شهر قم انجام می‌شود نیز دومین عامل ماندگاری زائران است.

وی با بیان اینکه متأسفانه این مجموعه‌ها با بی‌مهری مواجه شده‌اند، گفت: در طول سالیان متمادی حتی مردم قم نیز مجموعه‌های اقامتی، زیارتی و فرهنگی را نمی‌شناسند، که ضرورت دارد به آن پرداخته شود.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم همچنین در ادامه یادآور شد: در حوزه اصلاح سطوح دسترسی و پروژه‌های پیرامون حرم، طرح‌های خوبی را برنامه‌ریزی، و در سفر رئیس‌جمهور به استان و همچنین کارگروه ملی زیارت مورد بررسی قرار گرفت.

وی تأکید کرد: این طرح‌ها در حوزه سامان‌دهی و مباحث حاشیه‌ای است که می‌تواند به تقویت امر زیارت کمک کند.

مقیمی مباحث فرهنگی و اجتماعی را سومین عامل ماندگاری زائر ذکر کرد و گفت: آگاهی بخشی به زائران و حل بخشی از اختلاف‌های فرهنگی که با زائران کشورهای مختلف به‌ویژه عراقی‌ها و پاکستانی‌ها وجود دارد، اجتناب‌ناپذیر است.

وی گفت: تولید محتوا برای معرفی قم، همچنین معرفی این استان در فضای مجازی، ورود تشکل‌های فرهنگی به مباحث فرهنگی زیارت، تبیین آداب تشرف و حضور در شهر مذهبی، توجیه زائران خارجی در مورد قوانین کشور، و توجیه زائران داخلی که از شهرهای مختلف می‌آیند نیز باید صورت گیرد.

معاون استاندار قم بیان کرد: نگاه ما به زائر به‌عنوان فرصتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد، نباید او را یک تهدید و مزاحم برای زندگی روزمره بدانیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights