×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

فوری:

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صالحان باید به دنبال خوراک پاک و حلال باشند

آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار حسن توحیدی مهر سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم که روز گذشته در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با تبریک هفته دولت اظهار کرد: ظرفیت ایمان، انقلابی بودن و کار جهادی ظرفیت بالایی است که انسان با کمترین امکانات و فرصت‌ها بیشترین خدمت‌ها را می‌تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه دولت رجایی و باهنر با وجود عمر کوتاهی درس‌های زیادی به ما آموخت، گفت: دولت مردانی مانند رجایی و باهنر چراغ راه هستند و یکی از کارهایی که برای همه باید درس باشد شیوه کار جهادی آن‌ها است و به خاطر حسن نیتی که داشتند منافقان به حوزه کاری آنها ورود کردند و آنها را به شهادت رساندند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه «یا ایها الرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا» ابراز کرد: پیامبران که برترین انسان ها در میان مردم بودند خداوند دستور غذایی به آنها می دهد و می گوید از غذای پاکیزه مصرف کنید و نتیجه خوراک پاکیزه در عمل صالح نمایان می شود.

وی با بیان اینکه تأثیر غذا در عملکرد انسان یک امر طبیعی است، گفت: عمل صالح حاصل چیزی است که در وجود انسان تزریق می شود بنابراین باید طیب و طاهر باشد و نمی شود که غذای ناپاک بخوریم و عمل صالح انجام دهیم.

سعیدی ادامه داد: اینکه در جمهوری اسلامی شرط کردند که باید بر ذبح حیوانات نظارت شرعی شود به خاطر این است که به دنبال عمل صالح در جامعه هستند زیرا اگر می خواهیم امت عمل صالح انجام دهد باید حلال خور و پاکیزه خور باشد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی بر پاکیزگی ظاهری و باطنی گوشت مصرفی مردم نظارت دارد که این از کارهای مهم است، افزود: مسئولیت ناظران شرعی ذبح حیوانات بسیار بالا است و همانطور که در نماز خود دقت می کنند باید در نظارت بر ذبح حیوانات هم نظارت دقیق صورت گیرد تا غذای ناپاکی به دست مردم نرسد.

در ابتدای این دیدار حسن توحیدی مهر سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه مسئولیت اداره کل دا پزشکی جلوگیری از بیماری‌های دام است، گفت: جلوگیری از بیماری‌های دام ۱۰ مرحله دارد که از تک گیری حیوان مریض آغاز می شود و مرحله آخر آن سرایت بیماری از انسان به انسان است که بیماری کرونا در این مرحله است و تبدیل به پاندمی شده است.

وی با بیان اینکه انفلانزای طیور در مرحله چهارم بیماری است و شیوع آن از حیوان به حیوان پاندمی شده است، گفت: ما مترصد این هستیم که قبل از مرحله در شیوع بیماری از حیوان به انسان زنجیره قطع شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه در دامپزشکی دو فعالیت عمده انجام می شود، گفت: مسئولیت نخست شناسایی سر نخ ایجاد و انتقال بیماری و مسئولیت دوم نظارت بهداشتی بر فراورده های خام حیوانی است که مهمترین قسمت نظارت در واحد های کشتارگاهی و بسته بندی است و مهر دامپزشکی روی محصولات زده می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین قسمت های کاری ما نظارت شرعی بر حلیت و طهارت محصولات است، افزود: برای این کار در کشتارگاه های دام و طیور ناظران روحانی زیر نظر دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دام پزشکی مستقر هستند و نظارت بر حلیت و طهارت انجام می شود و ما این اطمینان را می دهیم که تمامی گوشت ها و فراوده ها هم از نظر بهداشتی و هم از نظر شرعی با حساسیت مورد نظارت قرار می گیرد.

توحیدی مهر با تأکید بر اینکه قشر دامپزشکی اولین سد دفاعی انسانی در برابر هجوم بیماری های حیوانی را تشکیل می دهند، افزود: متأسفانه این قشر زیاد مورد توجه نیستند و شناخته شده نیستند و در پشت صحنه فعالیت های خود را انجام می دهند.

وی ابراز کرد: ما به زمانی رسیدیم که تمامی گوشت هایی که از کشتارگاه دام ما خارج می شود یک روز در دمای یخچال نگهداری می شود تا متابولیسم هوازی و متابولیسم بی هوازی نداشته باشیم و با این کار ماده ای در گوشت تولید می شود که به لحاظ اسیدی شدن تمامی باکتری های مخفی مانده در گوشت از بین می رود.

در ادامه عربشاهی رئیس نظام دامپزشکی استان قم نیز به تلاش دامپزشکی استان قم برای تولید فراورده های گوشتی در ایام شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در تمامی این دوران دامپزشکی استان قم پای کار بوده و نگذاشته است که تولید فراورده های خام حیوانی با وقفه مواجه شود.

همچنین در پایان این نشست با اهدای لوح تقدیر از رفیعی محمدی مدیرکل سابق دامپزشکی استان قم تقدیر به عمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر مسئول پایگاه خبری قم گویا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.


Verified by MonsterInsights